Sunday, August 28, 2011

Suci Dalam Debu

Tajuknya menarik perhatian...ni kes sebab biskut/kerepek suci dalam debu yg aku tempah dah habis dimakan oleh???? aku la...hehhehe...makan dia tu macam tak rasa....asyik makan jek...last2 tengok dah habis...so apa lagi...mula la operasi mencari resepi...di mana ye....???? di Internet la...cari punya cari...explore demi explore dapat gak la aku yang berkenan di hati...

Nak buat dia senang je...dan bahan pun mudah dan ringkas...janji ada masa & minat nak buat tu jek...Confirm menu hari raya wajib setiap tahun lepas ni....sukenya....

Jom intai resepinya:

BAHAN2

1/2 cawan susu tepung @ horlicks (sebab xde horlicks aku guna susu tepung jek tu pun sedap gak!)
1/2 cawan gula pastu blend bagi halus
1 cawan nestum (blendkan nestum tadi jadi halus, dapat nestum madu pun ok gak cuma takut over manis, aku guna nestum original yg biasa je)
kulit popia (1pek popia yang 50 helai tu)

CARA2
Gunting kulit popia tadi menjadi menjadi 9 kepingan 4 segi samarata. (aku gunting x sama sangat pun...xpe tak kisah janji dapat).

Then gorengkan ia dengan api perlahan....goreng kejap je (5 saat dah) xyah sampai garing nanti rasa x sedap...toskan popia goreng tadi dengan tuala serap minyak...

Sementara kulit popia diserap minyak. boleh la buatkan serbuk2 suci dalam debu tadi ni....satukan nestum, gula dan susu tepung@horlicks dalam satu bekas...pastu pour ke atas popia yg telah digoreng tadi...Gaul rata semuanya.....

Dah siap cam gambar di bawah ni..



Pastu jangan lupa masukkan dalam bekas kedap udara kalo dak suci dalam debu dah tak suci hehehhe....kerana masuk angin dah tak rapuh & x sedap....

Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails