Sunday, July 24, 2011

Oreo Ice Cream Cake

Alhamdulillah....syukur ke hadrat Ilahi, aku masih ada kekuatan dan masa untuk updates blog yang dah bercuti selama hampir 1/2 tahun....Sesungguhnya masa itu amat berharga dan begitu singkat sekali...tetiba aku emosi...hehhehehe...Sebenarnya aku bz sangat2...bukan tak mau updates.

Oleh kerana begitu ramai yang dambakan coretan daripada aku, aku updates la yek... (@_@):

Kali ni aku berjaya siapkan satu lagi resepi mudah yang boleh dikongsi bersama. Ya sangat mudah dan simple, even kanak2 pun boleh buat...tak tipuuu ekkk....

Kek ni sempena Harijadi Adam yang Ke-6.

"Semoga Allah sentiasa mengkabulkan permintaan Adam & semoga Adam menjadi anak yang soleh dan berjaya di dalam apa jua yang diceburi...amin"


Asyik kek coklat jek...try inovasikan sket selepas aku explore resepi demi resepi melalui online... Jom tengok & jangan lupa try tau CONFIRM jadi....




Pour adunan kek di dalam loyang kek



Taburkan lebihan oreo tadi di atas kek



Kek dah siap dimakan....yummy!!!!


BAHAN2

Ice cream perisa vanila 1.5l
walnut (ikut suka nak banyak mana)
Coklat syrup (optional)
coklat chipsmore (yang kecik2 tu ada jual kat TESCO sebab aku selalu beli bahan kat sana)
plastik wrap
3 bungkus biskut oreo

CARA2
Ais krim tadi bawak keluar dari ice box, masukkan ke dalam bekas besar dan biarkan di luar sehingga cair...Sementara tu ambil plastik wrap letakkan ke dalam loyang. Susun biskut oreo (susun sebiji demi sebiji) di keliling loyang (guna loyang yg boleh buka tepinya untuk buat cheese cake tu). Pastu buka cantuman biskut oreo(biar oreo sekeping demi sekeping) susun pula di dalam lapisan bawah loyang hanya 1 lapisan sahaja tau.

Biskut oreo yang lain hancurkan (jangan lumat sangat, kasar2 sket pun takpe). Masukkan biskut oreo (3/4 dari yang dah dihancurkan tadi), walnut, sirap coklat & coklat chipsmore ke dalam ais krim. Kacau hingga sebati, pour ke dalam loyang yang telah disusun biskut chipsmore tadi. Di atasnya pula bolehlah ditaburkan lebihan biskut oreo hancur. Dah siap, masukkan semula ke dalam ice box sejukkan selama 6 jam. (Kalau aku esoknya baru aku bawak keluar)...

Kek dah boleh dinikmati...sangat sesuai khususnya untuk kanak2...
Selamat mencuba & menjamu selera....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails