Wednesday, November 10, 2010

Menu Sihat

IKAN HALIA KUKUS
Sesekali kita kena la masak yang sihat sket kan...walaupun namanya menu sihat tetapi kesedapan rasa masih perlu diambil kira...cewaahhh ada gaya chef?...hehehhehe....saja la nak makan masakan ikan kukus ni....jom kita tengok resepinya
RESEPI
3 potong isi ikan merah
1 sudu kecil madu
1/2 sudu kecil minyak bijan
sedikit kicap lemak manis
***bahan ini disatukan dan diperap selama 15minit bersama ikan yang sudah dibersihkan
2-3 inci halia dihiris (*optional la berapa inci tu tapi halia kena banyak baru sedap)
1 biji bawang besar dihiris (yang paling besar ek)
3-5 biji cabai melaka dititik
2-3 ulas bawang putih dihiris
sedikit lada hitam (tumbuk la nak dapat serbuk)
1 biji limau kasturi (diperah jusnya ok)
sedikit brokoli (optional nak ganti ngan yang lain pun takpe)
sedikit carrot
garam secukup rasa
CARA2
Cuci bersih ikan dan jangan lupa limaukan supaya hilang hanyir. Kemudian perap ikan dengan bahan perapan selama 15 minit. Dah tu taburkan segala bahan hirisan, bawang besar, halia, cabai, bawang putih, sayur2an, serbuk lada hitam dan garam secukup rasa. Perahkan air limau tadi...dah siap untuk dikukus....senang je kan. Kukus la dalam masa lebih kurang 10-15minit.....Habesss dah resepi ni...

Sedap ni...sekali sekala tukar menu nak buat pun mudah...



Selamat Mencubeeeee!

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails