Monday, July 2, 2012

Chicken Chop Black Pepper

As Salam semua,


                       


Dah lama tak updates resepi. Sabtu lepas Adam request nak makan chicken chop tapi nak mama yang masak...wah...permintaan melambung2...ok2 akan cuba dipenuhi. So aku pun apa lagi.... buka la buku resepi yang ada aku beli tajuknya "365 resepi, 1 hari 1 resepi by Chef Hanieliza" . Wajib beli tau..boleh la jadi guide kita...aku adjust mengikut citarasa aku la...hehehe...

Jom intai resepi...

Bahan2
2 keping paha ayam (yang dibuang tulangnya)
2 sudu teh serbuk lada putih
4 sudu besar tepung serba guna (aku guna perisa kentucy perisa asli cap NONA)
***nak guna brand lain pun boleh

1 biji bawang besar didadu kecil
1 ulas bawang putih didadu kecil
2 sudu kecil serbuk lada hitam (nak letak lebih pun boleh ikut selera)
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar kicap manis
1 kiub pati ayam (aku guna cap knor)
1 sudu kecil tepung jagung yang dibancuh dengan air (ikut kepekatan kuah yang anda mahukan)
air stok ayam
garam dan gula secukup rasa

CARA2
Ayam dibuang tulang dan diperap bersama lada putih. Ketepikan. Rebus tulang ayam untuk dapatkan stok ayam. Biarkan ia di dalam mangkuk. 

Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga layu. Masukkan air rebusan ayam tadi bersama kiub pati ayam, sos dan kicap. Sesuaikan rasa, masukkan garam dan gula. Akhir sekali masukkan air bancuhan tepung jagung tadi mengikut tahap kepekatan kuah atau sos black pepper yang anda mahukan.

Untuk ayam pula, golekkan ayam yg telah diperap ke atas tepung serbaguna tadi. Goreng di atas minyak yang panas sehingga masak (jangan garing sangat nanti ayam keras pulak...)

Then pourkan kuah sos black pepper tadi ke atas ayam yang telah siap digoreng. Hidangkan bersama mayonis dan kentang goreng. Sedia untuk dimakan.

Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails